gfgmjj.gif

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2009

Σήματα Μορς...




ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ

" ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ . . ΜΑΡΚΟΝΙ "


Η 1η Φεβρουαρίου 1999 ήταν μια ιστορική μέρα για όλους τους ανθρώπους που ασχολούνται με τις τηλεπικοινωνίες.


Οι θαλάσσιες επικοινωνίες έπαψαν πια να βασίζονται στον κώδικα Μορς.

Η νέα τεχνολογία με τα δορυφορικά συστήματα επέβαλε το τέλος των σημάτων Μορς και μαζί τον «θάνατο» της ειδικότητας του Ασυρματιστή.




Μια ειδικότητα που υπηρέτησα πιστά επί 25 χρόνια .

Εφευρέτης του τηλέγραφου και του διεθνούς αυτού αλφαβήτου είναι ο Σαμουήλ Μορς (εξ ου και το όνομα του κώδικα).

Η πρώτη τηλεγραφική γραμμή ήταν μεταξύ Βαλτιμόρης και Ουάσιγκτον.
Το 1844 έκανε την πρώτη του επίδειξη στέλνοντας στο Κογκρέσο την φράση « οτι ο Θεός εποίησε ».

Στην Ελλάδα ο πρώτος τηλέγραφος λειτούργησε στα 1859.


Η λειτουργία του τηλέγραφου στηρίζεται στα ηλεκτρομαγνητικά κύματα.



Αυτή η μέθοδος επικοινωνίας ήταν σχετικά απλή κι έτσι έγινε το δημοφιλέστερο σύστημα του 19ου αιώνα,και εξαπλώθηκε στις διεθνείς επικοινωνίες.

Το όλο σύστημα βασιζότανε στους ηλεκτρικούς παλμούς και τα ραδιοκύματα.

Το αλφάβητο λοιπόν αυτό δεν έχει γράμματα , αλλά έναν συνδυασμό από τελείες και παύλες. Η διάρκειά τους είναι καθορισμένη.

Η τελεία αντιστοιχεί στο 1/6 του δευτερολέπτου,
και της παύλας 3 φορές μεγαλύτερη, δηλαδή ½ δευτερόλεπτο).

Η απόσταση μεταξύ του κάθε γράμματος είναι ίση με μισό δευτερόλεπτο.

Ο πιο γνώριμος και αναγνωρίσιμος ήχος είναι :



3 τελείες 3 παύλες 3 τελείες
. . . _ _ _ . . .



το γνωστό σε όλους μας Διεθνές Σήμα Κινδύνου SOS από τα αρχικά του
Save Our Souls ( Σώστε τις ψυχές μας).





Αφορμή για την χρήση ενός Διεθνούς σήματος κινδύνου ήταν το ναυάγιο του Τιτανικού.

Γιατί παρά τις γενναίες και απεγνωσμένες προσπάθειες του Ασυρματιστή Τζάκ Φίλιπς στον Τιτανικό και τις εκκλήσεις του για βοήθεια, το μόνο πλοίο που «έλαβε» το μήνυμα ήταν το 'ΚΑΡΠΑΘΙΑ' το οποίο όμως δεν βρισκόταν κοντά στον τόπο του ναυαγίου.
Αντιθέτως το πλοίο 'ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ' που περνούσε δίπλα στον Τιτανικό δεν το «έλαβε» και δεν απάντησε ποτέ γιατί ο Ασυρματιστής του κοιμόταν.

Μέχρι εκείνη την στιγμή, δεν υπήρχε ένας διεθνώς αναγνωρίσιμος κώδικας που να δηλώνει την ανάγκη βοηθείας και κινδύνου.

Από τότε καθιερώθηκε ένα Διεθνές Σήμα Κινδύνου το SOS που θα μεταδιδόταν πολύ εύκολα και γρήγορα σε ελάχιστο χρόνο στην περίπτωση κινδύνου, και θα ήταν άμεσα αναγνωρίσιμο από τον καθένα ! ! !

Για τον λόγο αυτό ο Ασυρματιστής ήταν ο τελευταίος που εγκατέλειπε το πλοίο που βούλιαζε, επιφορτισμένος με το καθήκον να στέλνει το SOS μέχρι τελευταίας στιγμής .

** Ευτυχώς στα 25 χρόνια της θαλάσσιας υπηρεσίας μου, δεν αναγκάστηκα ποτέ να στείλω αυτό το τόσο " μισητό " σήμα κινδύνου.

Λίγα χρόνια μετά κατασκευάστηκε ένα μηχάνημα 'Αυτόματης Ανάγνωσης Σήματος Κινδύνου' το λεγόμενο 'auto alarm' το οποίο «αναγνώριζε» το Σήμα Κινδύνου και "διεγειρόταν" αυτόματα χτυπώντας κουδούνια σε κάθε πλοίο που «ελάμβανε» το SOS.

Ετσι έστω και αν κάποιος Ασυρματιστής δεν βρισκόταν εκείνη την ώρα στον Ασύρματο του πλοίου είτε γιατί κοιμόταν ή για οποιονδήποτε άλλον λόγο το auto alarm ειδοποιούσε ότι «έλαβε» SOS, άρα κάποιο πλοίο κινδυνεύει.

Πως όμως η Διεθνής Συνδιάσκεψη για τη Ασφάλεια στη Θάλασσα έφτασε στο σημείο να αποφασίσει την κατάργηση ενός τόσο σημαντικού και αναγκαίου κώδικα όπως τα Μορς και κατ επέκταση της ειδικότητας του Ασυρματιστή ?


Η επικοινωνία με τα σήματα Μορς έχει κάποια σοβαρά μειονεκτήματα τα οποία η τεχνολογία " ελυσε " :

Η εκμάθηση του κώδικα Μορς είναι δύσκολη και περίπλοκη και συνήθως υπήρχε μόνο ένα άτομο πάνω στο πλοίο , ο Ασυρματιστής , που ήξερε τον κώδικα και όταν αυτός δεν ήταν διαθέσιμος για τον άλφα ή βήτα λόγο, είτε γιατί αρρώσταινε, όλο το πλοίο έμενε αποκομμένο από τον έξω κόσμο.

Ετσι η επικοινωνία ενός πλοίου και ιδίως σε περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης η ασφάλεια του πλοίου και των επιβαινόντων εξαρτιόταν αποκλειστικά και άμεσα από ένα και μόνο άτομο , τον Ασυρματιστή.

Ενα πλοίο μπορούσε να φύγει από το λιμάνι για ταξίδι χωρίς Πλοίαρχο.
Δεν υπήρχε όμως καμιά περίπτωση να ξεκινήσει εαν δεν είχε Ασυρματιστή.

Χαρακτηριστικός είναι ο ίδιος πάντα πριν τον απόπλου διάλογος μεταξύ Πλοιάρχου και του υπεύθυνου για το πλήρωμα και την ασφάλεια του πλοίου υποπλοιάρχου :

- Είμαστε όλοι μέσα ;
- Ναι καπετάνιε.
- Κι' ο Μαρκόνης ; (ετσι συνήθως αποκαλούσαν τους Ασυρματιστές)
- Μέσα...
- Τοτε λύστε κάβους να φύγουμε, κι ο Αη Νικόλας στη πλώρη μας.

Με την εξέλιξη όμως της τεχνολογίας και ειδικά των τηλεπικοινωνιών στις ασύρματες συνδέσεις, οι κλήσεις έγιναν απλούστερες.




Τώρα, με τις δορυφορικές συνδέσεις ο οποιοσδήποτε μπορεί να κάνει ένα απλό τηλεφώνημα, και να καλέσει σε βοήθεια σε ώρα ανάγκης.

Αυτό σήμανε και τον «θάνατο» του Ασυρματιστή και του κώδικα Μορς.

Κι' όμως στις καρδιές των ναυτικών υπάρχει αναμφισβήτητα μια ρομαντική νοσταλγία του «Μαρκόνι» σε σχέση με τους άψυχους απρόσωπους τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους ...

Νάναι άραγε η εικόνα του ακούραστου Ασυρματιστή που κάθεται με τις ώρες μπροστά στα μηχανήματα προσπαθώντας να 'πιάσει' την Πατρίδα για να μιλήσουν οι ναυτικοί με τις οικογένειές τους...

Νάναι η γενναιότητα και η αυτοθυσία του που φεύγει τελευταίος από το πλοίο που βουλιάζει προσπαθώντας να ειδοποιήσει ώστε να σωθούν οι συνάδελφοί του...

Η μήπως είναι οι επιρροές που έχει ασκήσει επάνω τους ο πιό γνωστός απ όλους με τα έργα του αείμνηστος Νίκος Καββαδίας ( Ασυρματιστής κι αυτός) ...


Όπως και νάναι το SOS δεν θα πάψει να είναι εύκολα ένα αναγνωρίσιμο σήμα. Οπουδήποτε αντιληφθούμε ένα ηχητικό ή οπτικό σινιάλο από


τρεις τελείες, τρεις παύλες, τρεις τελείες

. . . _ _ _ . . .


δεν πρέπει να το αγνοήσουμε. Σίγουρα κάποιος έχει ανάγκη βοηθείας

Πάντως ακόμα και μετά τον «επίσημο θάνατο» των Μορς και του Ασυρματιστή θα υπάρχουν κάποιοι πιστοί στην παράδοση.

Οι Ραδιοερασιτέχνες από την μιά μεριά και ο στρατός εν μέρει από την άλλη...


ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΛΦΑΒΗΤΟ ΜΟΡΣ



Α = . _
Β = _ . . .
Γ = _ _ . Δ = _ . .
Ε = . Ζ = _ _ . .
Η = . . . . Θ = _ . _ .
Ι = . .
Κ = _ . _
Λ = . _ . . Μ = _ _
Ν = _ . Ξ = _ . . _
Ο = _ _ _ Π = . _ _ .
Ρ = . _ . Σ = . . .
Τ = _ Υ = _ . _ _
Φ = . _ . .
Χ = _ _ _ _
Ψ = _ _ . _ Ω = . _ _



ΑΡΙΘΜΟΙ


1 = . _ _ _ _ 2 = . . _ _ _
3 = . . . _ _ 4 = . . . . _
5 = . . . . . 6 = _ . . . .
7 = _ _ . . . 8 = _ _ _ . .
9 = _ _ _ _ . 0 = _ _ _ _ _

Μπορειτε ν ακούσετε τα σήματα Μορς και να δοκιμάστε εδω... (πηγαίνετε στο "σηματα Morse" , γράψτε οτι κείμενο θέλετε στο
INPUT πατήστε το TRANSLATE για να το μετατρέψει σε σήματα Μορς , και μετα πατώντας το PLAY το ακούτε στην ταχύητα που εσεις θα ορίσετε απο το κουτάκι δίπλα # προτείνω στο 15 # )

Καλή ...εξάσκηση ! ! !

22 σχόλια:

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Εκπληκτική ανάρτηση!!!!
Τί να πρωτοσχολιάσω....
Πρώτον το ότι είσαι από τους εξαιρετικά τυχερους που ΔΕΝ αναγκάστηκες "ποτέ να στείλεις αυτό το τόσο " μισητό " σήμα κινδύνου"
Τις πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες.

΄Αρη μου,μαζί "πεθάναμε" εμείς οι δυο με την εξέλιξη της τεχνολογίας... ασυρματιστής εσύ, στενογράφος εγώ....
παρόμοιες καταστάσεις
-..- .......-.. -.-.-.-...-

A, δεν ξέρω αν το έγραψα καλά, εσύ θα μου πεις αν περνάω τις εξετάσεις
:-)
Καλή σου εβδομάδα!

Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

Aristodimos είπε...

Γλαρένια μου καλησπέρα,
Θύματα λοιπόν της τεχνολογίας και οι 2.

Οσο για το τεστακι, ισως την επόμενη φορά τα πας καλύτερα.

(Μπορεις να δοκιμάσεις εδω...)

Φιλιά

Αρης

ria είπε...

υπέροχη ανάρτηση!
μάθαμε τόσα πράγματα σήμερα!
ευχαριστώ αριστόδημε!

gregory είπε...

EΓΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΕΙΧΑ ΚΑΤΑΛΑΒΗ ΟΤΙ ΗΣΟΥΝ ΜΑΡΚΟΝΗς ..ΑΠΟ ΔΙΕΣΘΗΣΗ ΜΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΑ ΓΡΑΦΤΑΣΟΥ....ΟΤΑΝ ΠΗΓΑΙΝΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΚΑΝΑ ΚΑΤΙ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΟΡΣ.....ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ ΟΤΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΡΓΗΘΗ...
ΤΩΡΑ ΜΠΑΙΝΩ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩ ΤΗΝ ΖΩΝΤΑΝΗ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΡΟ....ΕΤΣΙ ΜΟΥ ΑΡΕΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩ ..ΣΙΓΟΥΡΑ ΕΣΥ ΞΕΡΗς ....

issallos είπε...

--. . .. .- / ... --- -.-- / .- .-. .... / . .. -- .- .. / --- / .. ... ... .- .-.. .-.. --- ... / -.- .- .-.. .... / . -... -.. --- -- .- -.. .-


φιλε Αρη...ειμαι νεοτερος αλλα ειμαι σχεδον συναδελφος...οχι δεν μπαρκαρισα...εβγαλα την ΑΔΣΕΝ Ασπροπυργου το '87...πανω που γεμιζαν τα πλοια με Φιλιπινεζους μαρκονηδες και εσπαγαν τα μεροκαματα....ειδα την στραβη και την εκανα ..ειχα την τρελλα του χρωματος....σπαζοντας μια παραδοση γενεων στη θαλασσα..που αγαπω ακομα....αλλα ο ασυρματος ηταν φυλακη....!!!τι στο λεω..αφου το γνωριζεις..!!!Παρ ολα αυτα μου αρεσε....ακομα και τωρα μπροστα στο πισι το ιδιο νιωθω...επικοινωνω
παιρνω σηματα ...αναφερω.....ονειρευομαι......
Ωραια αναρτηση .....!!!!
Ετσι και ειχαμε αυτο το μηχανακι που παιζει τα μορς "κομπολοϊ" τοτε θα ειμασταν απιαστοι....στη σχολη...
εσυ που εισαι της δουλειας καταλαβαινω τι θα ειπες οταν ειδες αυτο το προγραμμα.....
την ληψη- εκπομπη του πρωτου ετους
...τι μου θυμισες.... δεν την περναγα με τιποτα....χαχαχα ακουγα πιο γρηγορα....το ξερανε και στο τριτο ετος χρωστουσα ακομα την ληψη του πρωτου με τα γραμματα αργα....
γελασε ο καθηγητης...γυρισε το κουμπι...πηγε στα 120.... και περασα....τωρα δεν θυμαμαι πια τιποτα....τσιμπαω ομως αμα ακουω ρυθμικες εναλλαγες...σηματα...μεταφραζω αυτοματα....περιεργο το μυαλο του μαρκονι......στο κουδουνι του σπιτιου ακομα χτυπαω -.
τα σεβη μου....και την εκτιμηση μου εχεις για τα χρονια βαρδιας μπροστα στον ασυρματο....!!!!
με τιμη Ισσαλλος.

Aristodimos είπε...

Αγαπητε συνάδελφε Ισσαλλε...

Την ιδια σχολή βγάλαμε ... με διαφορά 16 χρόνων.. Εγω , τοτε που ηταν πλήρως στρατιωτική και εσώκλειστη. Εσυ πιο δημοκρατικά και ελεύθερα ! ! !
Το αποτέλεσμα ομως το ίδιο... η επιθυμία και αγαπη για την θάλασσα και την επικοινωνία...

Νασαι καλα και...
" καλή εβδομάδα "

Αρης

Aristodimos είπε...

Ρια #
Κι εσυ σιγουρα λόγω εργασίας σου κατι ξερεις απο αυτα... δεν περίμενες απο εμένα για να μάθεις...

Γρηγόρη #
Ναι, κι εγω παρακολουθω τις πορειες τους απο την όμορφη δουλεια που εχουνε κανει καποιοι στο διαδίκτυο...

Αρης

Ανώνυμος είπε...

Ώστε Μαρκόνης λοιπόν; Σαν κόρη ναυτικού δεν χρειάζεται να πω πόσο με συγκίνησες.

Να είσαι καλά!

Σταλαγματιά είπε...

Η συμβολή του ασυρμάτου και των σημάτων μορς ήταν μεγάλη.
Βέβαια όλα αλλάζουν και η αλλαγή αυτή τρέχει με την ταχύτητα του φωτός.
Είσαι από τους τυχερούς και χαίρομαι γιαυτό που δεν έστειλες ποτέ το σήμα κινδύνου.

Ο Καβαδίας, τι να πω για τον ποιητή της θάλασσας, αγαπημένος και μοναδικός.

Καλημέρα Άρη και καλή εβδομάδα

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Δε βοηθάς ΄Αρη μου καθόλου

-..-/.......-../-.-.-.-...-
Τώρα καλύτερα;

:-)

Καλή σου μέρα κι' όμορφη,

Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

~~Εμμέλεια~~ είπε...

Δεν έχω την ειδικότητα του ασυρματιστή καλέ μου Αρη...Τι καλά θα ήταν να μπορούσα να μάθω και εγώ....φιλιά

Aristodimos είπε...

Γλαρένια μου,
Μάλλον ιδιαίτερα μαθηματα θ αναλάβω να σου κάνω και φροντιστήριο
:-)
Καθε γραμμα απο το επόμενο θ' αφήνεις ενα κενό, και καθε λέξη απο την επόμενη θα την χωρίζεις με κάθετο... για να καταλαβαινω κι εγω τι γραφεις... Ναι ;;;
Ευγε !!!

Φιλιά

Ελενα,
Υπαρχουν και οι ερασιτέχνες, δεν ειναι ολοι με ειδικότητα...ποτέ λοιπόν δεν ειν αργά ν αρχίσεις...

Καλό απόγευμα

Αρης

Ανώνυμος είπε...

Η θέση του μαρκόνι δεν καταργήθηκε και ούτε θα καταργηθεί ποτέ στο πλοίο μου Αγαπητέ Άρη.

Μας αρέσει βλέπεις ο παλιός τρόπος.

Η καρέκλα σου λοιπόν, είναι εκεί και σε περιμένει.

Σπουδαίο το Post σου. Συγχαρητήρια για την επένδυση 25 χρόνων στη θάλασσα. Δεν λέω... δύσκολες ώρες, αλλά πρέπει να σου έδωσε και πολλά ε;
Την θεωρώ τον καλύτερο γλύπτη. Λαξεύει καλά διάφορα υλικά αλλά και ανθρώπινες ψυχές.

Νά'σαι καλά
Μας ταξίδεψες πάλι

Ανώνυμος είπε...

Α!...

Πάρε και αυτό για να γελάσεις...

http://www.youtube.com/watch?v=t041g4X-aM0&

:)

Ανώνυμος είπε...

Άρη μου, θα γελάσεις τώρα αλλά...
κάποια στιγμή βρήκα σε μια εγκυκλοπαίδεια το αλφάβητο Μορς και το αντέγραψα σε ένα γαλάζιο χαρτάκι και το έχω στο πορτοφόλι μου :).
Δεν ξέρεις ποτέ τι γίνεται...
Φυσικά, στην αρχή που το μελέτησα λίγο, νόμισα ότι κάτι δεν είχα καταλάβει σωστά!
Μου φάνηκε πολύ τρελλό το ότι για ένα και μόνο γράμμα έπρεπε να γράψω τόσα σημεία!
Αποφάσισα να αποστηθίσω μόνο το S.O.S και το χαρτάκι να το έχω στο πορτοφόλι μου για ώρα ανάγκης! :)
Μη γελάς!
Οι φίλοι μου πάντα με πειράζουν ότι η τσάντα μου είναι "τσάντα επιβίωσης"!
Ό,τι θες βρίσκεις εκεί μέσα!
Πού νά' ξεραν ότι έχω και Μορς!
χαχαχα!
Όμορφη ανάρτηση...
και χρήσιμη!
Δεν ξέρεις ποιον μπορεί να έσωσες μ' αυτό το SOS που έγραψες!
Να' σαι καλά!

Ανώνυμος είπε...

Osiris

Το Video που έβαλες...
IT ROCKS!!!
Αχαχαχα!!! :)

jacki είπε...

. _ . _ __ _ . .
Μπράβο Άρη.. Και να φανταστείς πως όλα ξεκίνησαν τόσο απλά και πως κατέληξαν να είναι..
Καλό απόγευμα.

λιμανάκι είπε...

Η μητέρα μου ήταν ασυρματίστρια

Με θυμάμαι μικρό παιδί να κάθομαι με τις ώρες και να παίζω με έναν παλιό ασύρματο που είχαμε σπίτι.

Στο καράβι δεν με άφηναν να παίζω

:)

Aristodimos είπε...

Καλωσόρισες παλι jacki ...Χαιρομαι που σε ξαναβλέπω στο διαδίκτυο...


Λιμανάκι #

Ετσι εξηγήτε η θαλασσινή σου αυρα...

Αρης

Axis Mundi είπε...

Μετά απο αυτή την ανάρτηση τι αξία μένει μετά να δώσει κανεις στην μοντέρνα τεχνολογία... (βλέπε κινητό).
Πραγματικά πολύ καλό αφιέρωμα.
Τις καλησπέρες μου

marianaonice είπε...

Τι υπέροχη ανάρτηση!!
Λένε ότι οι ασυρματιστές είναι οι πιο μορφωμένοι άνθρωποι των καραβιών!!
Πάντα με γοήτευε αυτή η ειδικότητα και ο Καββαδίας επιβεβαίωσε αυτή τη γοητεία μέσα μου!!
Σ΄ευχαριστούμε Άρη γι' αυτά που μας έμαθες εδώ μέσα και όσα μας έδειξες από το μαγικό κόσμο των σημάτων!!

Καλό ξημέρωμα!
:)))

Dr_MAD είπε...

κοψοχόλιασα και νόμισα ότι κάτι έπαθε ο μαρκονάκος! ουφ!